ראשי

— מדריך לבחירת עורך דין דיני עבודה

דיני עבודה
מדריך לבחירת עורך דין דיני עבודה
נכתב ע"י: עו"ד אסף אמון

מועמדים לעבודה משקיעים משאבים גדולים (הרשמה לאתרי חיפוש עבודה; הכנה לראיון עבודה; דינמיקה קבוצתית; שפת גוף; מבחנים פסיכוטכניים; זמן יקר, כסף וכו’) בחיפוש מקום העבודה האידאלי, ובזמן שאותם מועמדים מקבלים לידם חוזה העסקה, לא טורחים להתייעץ עם עורך דין המומחה לדיני עבודה ולאחר קליטתם במקום העבודה, נאלצים להתמודד עם סוגיות הקשורות לחובות ולזכויות הקשורות ביחסי העבודה ולא יודעים כיצד לנהוג, והאם פעולות המעסיק הן חוקיות או נוגדות את החוק.

במאמר שלפניכם, אנו נציג את הנקודות שבהם חשוב להתייעץ עם עורך לדיני עבודה, על מנת לאפשר לכם לעסוק בעבודה שכה רציתם ומבלי שתמצאו את עצמכם שוב משקיעים משאבים נוספים בחיפוש מקום עבודה חדש, ובעיקר כיצד בוחרים עורך דין המתאים לצרכים שלכם.

דגש אחד חשוב שכדאי לזכור לפני שאנו צוללים למאמר, הוא שכל יום שאתם לא עובדים אתם מפסידים שכר עבודה, ותק, זכויות סוציאליות ובעיקר ניסיון תעסוקתי – לכן אנו ממליצים לכם בחום לקרוא את המאמר ולפעול על פיו.

מהי חשיבותו של עורך דין לדיני עבודה

בעולם אוטופי, בו הן המעסיק והן העובד היו פועלים בהתאם לחוק הקיים, עיקר עבודתו של עורך לדיני עבודה הייתה מתרכזת בייעוץ ובניהול מו”מ לפני החתימה על הסכם עבודה, אך במציאות של ימנו, עדים  אנו לפגיעה יום יומית בזכויות בסיסיות של עובדים על ידי מעסיקים, שלא תמיד עושים זאת בזדון ומתוך רצון לפגוע בעובדים והדבר נובע בעיקר מחוסר ידיעת החוק.

מהזויות של המעסיק – מקרים של אי ידיעת החוק בעיקר מתרחשת בעסקים קטנים שלרוב אין להם את המשאבים הנדרשים להעסיק עורך דין המומחה בדיני עבודה באופן שוטף, ומעסיקים אלו שאינם בקיאים בחוק הקיים ואף לא בפסיקה המתפתחת מתיק לתיק, פוגעים בזכויות העובדים (אי הפרשה לפנסיה, לדוג’) יכולים למצוא עצמם ניצבים בפני הליך פלילי ובפני תביעה אזרחית נוספת רק בגלל שלא פעלו בהתאם לחוק.

מהזווית של העובד – עובדים רבים נתקלים במצבים חדשים שטרם התנסו בהם בעבר כגון: הטרדה מינית במקום העבודה; התעמרות על ידי מנהל; נשים בהריון; אי תשלום שעות נוספות, פיטורים וכו’ ואינם יודעים כיצד להתמודד עם אותן סיטואציות חדשות, ובמקרים אלו עצה ממומחה בדיני עבודה יכולה להשפיע בצורה ניכרת על זכויות העובד ובעיקר על גובה הפיצוי שיכול היה העובד לקבל, אם היה נשמע לעצת עורך הדין לדיני עבודה המנוסה בתחום.

בנוסף ישנם מצבים שבהחלט מאתגרים את המעסיק, העובד ומערכת המשפט יחדיו. בעת הזו אנו עדים למגיפת הקורונה הפוקדת את מדינת ישראל, מגיפה שבהחלט גרמה לצדדים לתת פרשנות משפטית לחוק הקיים וכיצד נכון וכדאי לנהוג בעובדים, ובמקומות עבודה אלו עו”ד המומחה בדיני עבודה יכול בהחלט למנוע התנגשות בין המעסיק לעובד שסופה של אותה התנגשות ידועה מראש ובהחלט אינה בריאה למערכת יחסי האמון שנוצרה בין הצדדים, ותצריך השקעת משאבים כלכליים לא מבוטלים אם וכאשר תגיע לפתחו של בית הדין לעבודה.

עדיין לא השתכנעתם שאתם צריכים עורך דין? מוזמנים לבחון את עצמכם:

שאלות למעסיק:

  1. מאיזה גיל חלה החובה להפריש פנסיה?
  2. אחרי כמה חודשי עבודה זכאי העובד להפרשות סוציאליות?
  3. האם ההפרשה היא רטרואקטיבי?
  4. האם מותר להפחית קנס משכרו של עובד?
  5. , האם חוק הודעה לעובד חל גם על מועמדים לעבודה?

שאלות לעובד:

  1. האם המעסיק מחויב לשלם על התלמדות?
  2. האם שינוי תפקיד מצריך חתימה על חוזה חדש?
  3. האם קיימת חופשת לידה לגבר?
  4. האם המעסיק יכול להחתים את העובד על מסמך היעדר תחרות לאחר סיום ההעסקה ומה המשמעות בפועל?

ייתכן כי חלקכם מכיר את התשובות לשאלות, אך עד כמה אתם בטוחים שהמידע שמצוי אצלכם הוא המידע העדכני ביותר? וכמו שאומר הפתגם העתיק “שהכינור יינגן והמחבת ייטגן”  – תדאגו לעשות את העבודה שלכם על הצד הטוב ביותר ולמקסם את יכולתכם, ותשאירו את המומחיות לבעלי הניסיון העוסקים בתחום.

באילו מקרים מומלץ לפנות לעורך דין לדיני עבודה?

קרוב לוודאי כי בתור עובדים, אתם תתקלו בלא מעט מקרים בהם “החוש השישי” שלכם יגרום לכם לבדוק האם אתם זכאים לפיצוי בעקבות תאונת עבודה שקרתה בדרך לעבודה או במהלכה או במקרים של התפטרות ממקום העבודה ויציאה לחופשת מחלה בעקבות טיפול בילד חולה, בטיפולי פוריות וזכויות לאחר לידה, פיטורים של אישה בהריוןשירות מילואים, אי תשלום דמי הבראה, פיטורים עקב חילופי מעסיקיםפגיעה בשיווין הזדמנויות במקום העבודה וכו’ – בכל אותן דוגמאות שציינו ישנם זכויות רבות ואנו ממליצים לפנות לייעוץ כדי שילווה אתכם מומחה בתחום.

 

באילו מקרים פחות מומלץ לפנות לעורך דין לדיני עבודה?

אחד הדברים הראשונים עושה עורך דין לדיני עבודה בעת שיחה עם הלקוח, היא הערכת סיכונים וסיכונים בהליך משפטי, ובמילים פשוטות – כמה כסף יצטרך הלקוח  להשקיע כדי לקבל את הפיצוי בגין הנזק שנגרם לו.

אם נסתכל על הדוגמאות הבאה תוכלו להבין לבד מתי “כלכלי” עבורכם לפנות לעורך דין לדיני עבודה.

דוגמא 1:

מעסיק לא הפריש לעובד (שכר -13,000 ) במשך 3 שנים זכויות סוציאליות, פיטר את העובד ללא שימוע ולא שילם לעובד שעות נוספות. במקרה זה בהחלט משתלם לשכור את שירותיו של עורך דין לדיני עבודה כדי שילווה את העובד במימוש זכויותיו מול המעסיק.

דוגמא 2:

מעסיק לא דאג להעביר את המשכורת לידי העובד במועד או קיימים הפרשים זניחים של כמה מאות שקלים. במקרים אלו, שכר טרחת עורך דין לדיני עבודה יעלה על גודל הנזק שנגרם לכם ולכן אנו ממליצים לפנות למעסיק ולדרוש את מה שמגיע לכם, וזאת מבלי לערב עורך דין לדיני עבודה בנושא.

חשוב להדגיש, איננו ממליצים לוותר על זכויות שצברתם כדין במשך תקופת העסקתכם, אך תמיד לחשוב במונחים של עלות מול תועלת, כי הזמן, והמשאבים שתצטרכו להשקיע בהוכחת הטענות לא תמיד ישתלמו בסוף הדרך.

האם העובד יכול לדרוש את הוצאות שכר הטרחה מן המעסיק?

את התשובה לשאלה זו נחלק לשני חלקים: אחד – הליך שמתנהל מחוץ לכותלי בית הדין לעבודה, והשני – הוגשה תביעה לבית הדין לעבודה.

ככל ולא הוגשה תביעה לבית הדין לעבודה, לרוב אין זה מקובל לדרוש את שכר טרחת עו”ד ועל העובד לקחת עובדה זו טרם פנייתו לעורך דין.

במידה והוגשה תביעה לבית הדין לעבודה, העובד אמור לקבל פיצוי עבור הוצאה זו, אך לא תמיד בית הדין פוסק שכר טרחת עורך דין, וגם אם כן, סכום הפיצוי נתון לשיקול דעת הערכאה השיפוטית ואין ערובה לכך שתקבלו את סכום ההשקעה שהוצאה בניהול התביעה. לכן, אנו מראש ממליצים, לא להסתמך על החזר תשלום שכר הטרחה וראו בכך סוג של בונוס שיתווסף לתביעה, ככל ותצליחו להרים את נטל השכנוע ולהוכיח את תביעתכם.

מה לגבי ייצוג עצמי בבית הדין לעבודה?

התשובה לשאלה זו היא ברורה מאליה, מאחר וכל עובד שיש ביכולתו לשכור את שירותיו של עורך דין לדיני עבודה, עדיף שיעשה זאת ולא ייצג את עצמו לבד.

אך אם ידכם אינה משגת, אנו ממליצים להתייעץ עם עורך דין על מנת לבחון את עילת התביעה ולתבוע את הזכויות שזכיתם בהן ביושר ואין כל סיבה לוותר על שכר השייך לכם. ייצוג עצמי כרוך בסיכון רב, ובמידה ואינכם בקיאים בהליך המשפטי ובסדרי הדין הנכם אתם יכולים למצוא עצמכם משלמים שכר טרחת עורך דין לצד שכנגד כי התנהלתם בצורה חובבנית ולהפסיד את התביעה.

בנוסף לכך, בית הדין מפרש את החוק מעת לעת ולעתים מתקבלות פסיקות סותרות בבתי הדין, כך שאין המדובר במתמטיקה, וכל מקרה נבחן לגופו, בהתאם לחוזק הראיות, מידת ההתרשמות של השופט/ת מן העדים והדרך שבה נוהל המשפט. לפיכך מומלץ  לפנות לעורך מנוסה שיעריך את סיכויי עילת התביעה טרם הגשתה.

שאלת השאלות – כיצד בוחרים עורך דין?

הערה מקדימה – יחסי עורך דין לקוח מושתתים על יחסי אמון, ומעבר ליפוי הכח עליו חותם הלקוח, שני הצדדים יוצאים יחדיו לדרך חדשה, ארוכה, תוך שהם יצטרכו לסייע אחד לשני כדי להביא להצלחת התביעה.

בנקודה זו חשוב לבחור לא רק עורך דין מקצועי, אלא גם להתחבר לאישיותו של האדם אשר הפקדתם את ניהול התביעה בידו מאחר וככל הנראה יתרחשו אירועים לא צפויים בדרך, ורק צוות חזק יכול לצלוח אותם בהצלחה ולצאת מחוזקים יחדיו. לכן אנו ממליצים לא להמעיט בחשיבותה של המלצה זו.

ומה לגבי הניסיון בתחום? לרוב התיקים חוזרים על עצמכם, אך אם יש לכם מקרה ייחודי המערב מספר נושאים יחדיו, אל תהססו לשאול ולוודא כי עורך הדין ניהל תביעה מסוג זה בעבר, והאם יש לעורך הדין רקע בתחום.

מהו שכר טרחת עורך דין לדיני עבודה?

כמו שכבר הספקתם להבין, כסף הוא רכיב חשוב במשוואה, אך לא מהווה את השיקול הבלעדי. קיימים פערים רבים בין עורכי הדין השונים הנובעים מניסיון, מקצועיות, מיקום גאוגרפי, שיטת תמחור שונה (בסיס, בסיס + אחוזים, אחוזים) וכו’.

נקודה חשובה לגבי תביעות על בסיס אחוזים. עם כמה שזה נחמד לרתום את עורך הדין לתיק ולסכם על עבודה על בסיס אחוזים, קחו בחשבון כי ככל שהתביעה קטנה יחסית או שעילת התביעה מצריכה השקעה גבוהה יחסית, שיעור האחוז שידרוש עורך הדין יהיה גבוה אל מול תביעה שאינה מבוססת אחוזים, מאחר ושיטת תמחור זו אמורה לשקף את התמורה שהיה מקבל  עורך הדין ללא “הסיכון” הנובע מהגשת התביעה. לכן, במקרה זה רצוי לבקש מעורך הדין 3 הצעות מחיר (בסיס, בסיס + אחוזים, אחוזים בלבד) ואז תוכלו לשקול את שיטת התשלום שיכולה להתאים ליכולת הכלכלית והשקפת עולמכם.

לסיכום, כל סוגיה מצריכה בחינה פרטנית ואנו בהחלט ממליצים לעשות שיעורי בית לפני שאתם יוצאים להרפתקה של הליך משפטי ולא משנה אם אתם בכובע של המעסיק או בכובע של העובד, ולזו הסיבה העיקרית למה תמיד עדיף  לנסות ליישב את המחלוקת מחוץ לכותלי בית המשפט ולשכור עורך דין שינהל עבורכם את המו”מ בצורה חכמה, מנוסה ובעיקר שתקבלו את הכסף שלכם כמה שיותר מהר תוך מזעור הסיכון.

 

הגעתם עד לנקודה זו ואינכם בטוחים בדרך הפעולה הנכונה, פנו אלינו ואנו נדאג לתת לכם את המענה הטוב ביותר עבורכם.

התמחויות נוספות

הגבלת עיסוק

הסכם סודיות

דיני נזיקין

ייצוג מול תביעות עובדים וכן ייצוג בתביעות נגד עובדים

הסכם שותפות

ייצוג בבתי משפט

פנסיה

הגבלת עיסוק ואי תחרות

הסכמי מכר

חיפוש

הישארו בקשר

מלא את הטופס ובחר את העדפות המנוי לקבלת תקשורת אלקטרונית מהשדות שאתה מעוניין בהם.

על ידי מתן הסכמתך, אתה מאשר משרד עוה"ד אמון ושות' ישלח אליך תקשורת אלקטרונית (עלוני מידע, עלונים, חדשות, אירועים וכו '). המידע האישי שלך ישמש בכדי לספק לך מידע בהתאם להעדפות שציינת לעיל ובהתאם לחוקי הפרטיות הרלוונטיים. אתה יכול לשנות את המנוי שלך להתקשורת שלנו או לבטל את הרישום בכל עת על ידי שליחת דוא"ל לכתובת info@amon-law.co.il או על ידי לחיצה על כפתור ה"ביטול" בתחתית הדוא"ל שלנו.

מעוניינים שניצור איתכם קשר?

מעוניינים ליצור שיתוף פעולה​

עו"ד ושותפים עסקיים​

עו"ד ושותפים עסקיים​
יצירת קשר

איך אנחנו יכולים לעזור לך?

משרדים
לא נמצא מידע
דילוג לתוכן